אהבה עברית

היינה אמר פעם שהמולדת שלו היא לא בגרמניה אלא בשפה הגרמנית. נקודה נהדרת להתחיל ממנה. (לא גרמניה, השפה.)

לא רוצה לחשוב על המקום הזה בתור המולדת שלי. אין לי קשר מיוחד לאדמה (אולי לנוף כן). אין לי את החלק הזה בראש שיוצר אהבה למולדת. אפילו אם הכיתה שלי תנצח או לא בטורניר כדורגל לא באמת אכפת לי. בטח לא נבחרת ישראל.

שפה היא מקרה אחר. ההנאה מעברית שכתובה היטב, שנעשה בה שימוש נכון. ממשוררים וסופרים שיודעים ליצור לה מנגינה משל עצמה. שדואגים למצלול שלה, לטווח המשמעויות הרחב שלה, להקשרים שהיא מעלה. יצירה עברית. ספרות עברית. שירה. שיחות סתם.

חלק מהחוויה שלי, מהדברים שהם אני, הוא ספרים בעברית. חמסין וציפורים משוגעות. יש ילדים זיג-זג. אם החיטה. אלתרמן. פן. לאה גולדברג. שלא לדבר על ספרי ילדים. אני לא מוציאה לפועל אפילו רבע מהמקרים בהם מה שאני רוצה להגיד הוא שורה מהם, כדי לא להשקיע שיחות שלמות ב"מי אמר למי ומתי".

זה לא רק המשפטים שאני מצטטת. אלו האופנים בהם אני חושבת. העולם שלי מצויר ממילים. והמילים (ברובן) בעברית. המילים הטובות שישנן, שישנן עדיין.

אלו החוויות שכרוכות, באופן בלתי נפרד, בשורות בעברית. הבחור שלעולם יהיה ה"סליחות" שלי. הלילה על ראש הר באילת שלא היה שווה לזכור בלי "עטור מצחך". הנשמה האחות שלי, שהכירה לי את "עוד אבוא אל סיפך" לפני שנסעה, ומאז הוא מוחתם עליה, גם כשהיא מזמן אינה בסביבה.

ההבנה שרק בעברית הצירוף "אני אוהבת אותך" מחייב, כמו שגבריאלה אביגור רותם גרמה לו להגיד.

רגשות אמיתיים פשוט לא באים לי בשפה אחרת. גם לא ויכוחים (קללות דווקא כן).
זה הפן של התרבות שאני שמחה לאמץ. החלק שלא מרגיש לי כואב, מנוכר, מבוסס על ערכים שלא אבין לעולם. כאן אני מרגישה בבית.

במקומות שבהם גם אם זה נורא, זה עדיין נפלא. רק העברית היפה, המרגשת, הנחרטת בזיכרון, יכלה להציל את "וידוי" מהתוכן שלו, הרע לתפארת.

[שקלתי ברצינות להחליף את "גרמניה" ב"אשכנז", כדי להימנע לחלוטין מלועזית, ולו רק לרשימה הזו. אבל השפה שאני אוהבת היא השפה שלי, ולא של חכמי שו"ת למיניהם. ]

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על אהבה עברית

  1. פטריה שגרה איתך הגיב:

    אם זה יגרום לך להרגיש יותר טוב, אני די בטוחה שהמקור של "אשכנז" הוא לא עברית. 🙂

  2. כרמל הגיב:

    למעשה אשכנז הוא אחד מבניו של יפת, כך שהמילה מוזכרת בתנ"ך.

  3. כרמל הגיב:

    רגע של nitpicking לעצמי
    אשכנז הוא לא בן של יפת, הן נכד שלו.

כתיבת תגובה

