תלמוד בבלי

שאלה של מישהי באוטובוס גרמה לי לחשוב על זה קצת.

אנשים משתמשים ב"נימוס" כתחליף זול וקל להתחשבות. כמו מרק משקית. דרך קלה לצאת בסדר, לפי כללים נוקשים שמתיימרים לייצג איזושהי התחשבות ואכפתיות (גם אם שטחית) ממי שסביבי. משננים מתי להגיד "תודה" ו"סליחה", באיזה ווליום לשמוע מוסיקה ובאיזו שעה לכבות אותה, וזהו.

העולם האמיתי לא עובד ככה. אם המטרה היא להתחשב במי שסביבי, ולמנוע ממנו אי נוחות, נדרשת עבודה מתמדת, מערכות מסובכות להפליא של שאלות שחלק מהן אפילו לא מגבשות כללים, ואין לזה שומדבר עם "נימוס". נניח –
בסביבה שלי יש די הרבה טראנסג'נדרים. אפילו פליקפלקים לשוניים וירטואוזיים לא משנים את העובדה שמדי פעם העברית מחייבת לבחור מגדר לגוף שני.כשאפר פשוט לשאול, יופי. וכשלא? אין כלל ברור לפנייה למישהו שבחור בלילה ובחורה ביום.

הבעות הצער העמוק סליחה-שהרגע-דרכתי לך-על הגדם, אחרי שבטעות הצעתם לי בשר/חלב/משו אחר שאיני אוכלת. לא אכפת לי, טוב? מפתיע ככל שהדבר ישמע, במהלך הארוחה הספקתי לשים לב שיש בשר בסביבה. לא זכור לי שעשיתי פרצופים בעניין. לא פגעתם לי ברגשות. רוצים להתחשב? פשוט תדאגו שגם לי יהיה מה לאכול.

מחמאות. כאלו שאין שום מחמאה מאחוריהן. "רזית" זו לא מחמאה, זה שיתוף פעולה עם מישטור הגוף (שלך ושל אחרות) וכניעה לתכתיבים רעים. וזה, בעיקר, לא עניינך הארור. לא רזית, לא שמנת, לא השמלה הזו מורידה ממך 10 קילו והתספורת הזו מורידה ממך 10 שנים.

שיחת טלפון ארוכה בקול רם באוטובוס אולי מעצבנת, אבל נסלחת. העובדה שהרובה הארור שלך נוגע בי, או הקנה שלו פונה אליי, לעומת זאת, בלתי נסבלת. אני לא שמה עלייך נחשים, תעיף ממני את הדבר המתועב.

בכלל, אוטובוסים הם דוגמא נהדרת. אני מעדיפה את הרעש והמטרד של שיחות ארוכות מדי בקול רם מדי (או מוסיקה סלולרית בלי אוזניות), ולא עולם שבו אנשים זרים באוטובוס מחנכים אותך. בכלל, אם יש מקום שבו ראוי היה לאמץ כלל, הריהו "אנשים זרים לא צריכים לפתוח בשיחה אלא אם יש להם סיבה לבחור באדם המסוים הזה." אם אין לך סיבה לדבר איתי, בבקשה אל. גם אם את מכירה את הפרצוף שלי מהאוניברסיטה – עכשיו שתינו נשב אחת ליד השניה, נשתוק או ננהל שיחה חסרת כל משמעות, ואני לא אוכלת לקרוא כי זה לא מנומס.

יש משהו מאוד פטרנליסטי בבחירה הזו – נימוס, בניגוד להתחשבות, לא מצפה ממך לשאול.

פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על תלמוד בבלי

  1. frenk הגיב:

    גרמת לי להרהר

כתיבת תגובה

