הטיית פעלים בזמן הווה

אפשר להתייחס לשפה כאל משרתת. אוסף סימנים שמטרתו להזיז רעיונות מפה לשם ביעילות המירבית. אם השפה לא פמיניסטית מספיק, נזיז כמה משקולות מפה לשם עד שתתאזן, אם לא קווירית מספיק נגמיש את הפעלים ומבני המשפט.

אפשר. אפשר בהחלט לקחת את היכולת המדהימה הזו של הרוח האנושית, להעביר רגשות, מחשבות ותמונות מורכבות במילים, ולרסק יופי המורכב מתבניות שמרניות, בשם עולם ישן עדי יסוד נחריבה.

וכמו פאנק למוסיקה, נקבל תוצאה בועטת במוסכמות, חדשנית, מאתגרת מחשבתית ופוליטית, אולי שוויונית יותר. ומכוערת בהרבה.

אפשר לסרבל משפטים בביטויים המייצגים את כל הקשת המגדרית המוכרת, לנזוף בכל מי שהדיר, או שכח להוסיף לLGBT את הQ. אפשר לדרוש הימנעות מביטויים כמו "גייז" או הומו-לסבית.

אפשר להחליט שדי לאסתטיקה השמרנית. אפשר בהחלט למלא דפים בשורות שוויוניות, בהן הפעלים מחליפות את מינם לסירוגין, לשחרר את כל מי שנמאס לו שמגדירים אותה במסגרות שלהם/ן, ולקרוא לכל אלו שרוצימות להתבטא אחרת לנתק את כבלי הלשון.

אפשר לשכוח ששפה היא לא רק כלי לבטא, היא גם כלי לצרוך. לקרוא אמנות, להתענג על משפט יפה, להנות ממצלול, ממשקל, מתבנית. עם קצת מזל, אפשר לא לשים לב ליופי שאבד.

אני שמרנית. אני מרובעת. אני מעדיפה ספרים על פאנזינים ושירה על פלאיירים. הרעיונות יכולים לפרוח לארבע רוחות, אבל אני רוצה את המילים שלי במקומן. מצטערת, יקירי. עם הגוף, הארון והמיטה שלך עשה כרצונך, בבית או בראש חוצות – מה שעושה לך טוב. בעד. אבל במילון שלי, משפט שמתחיל בזכר ונגמרת בנקבה הוא טעות הקלדה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Glad to be gay, האישי הוא הפוליטי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על הטיית פעלים בזמן הווה

  1. רונן הגיב:

    הטענה שלך לא ממש רחוקה מהטענה שלהתייחס לקבוצה מעורבת בלשון נקבה הוא (א) שגוי ו(ב) מכער את המשפט..

  2. lilit הגיב:

    ודאי, אבל להכל יש דרגות.
    אין ספק, יש לפחות חוק אחד שאני מפרה בפנייה לקבוצה מעורבת בלשון רבות. לפחות מנקודת מבטי (ויש מרכיב סובייקטיבי באסתטיקה), גם אם יש צרימה, זה רק בגלל החריגות – המשפט שגוי (כלומר, לא מציית לכללי האקדמיה), אבל הוא לא ממציא תחביר חדש.

    נדמה לי שהבעיה הגדולה שלי עם הטענה שלי זו תחושת ההומופוביה שנודפת ממנה.

  3. האבא של הכלבלב הגיב:

    קווירופוביה או להבט"בפוביה, ואם כבר אז כבר – להטבקא"יפוביה.

    אח, זה באמת נשמע כמו פאנק…

    אפשר להתפלפל הרבה על ההשלכות שנובעות מקידוש התקינות על חשבון התקינות הפוליטית. ואפשר להזכיר שאת השפה, כמו את המשפט, הבנו כמו שהבנו על בסיס אג'נדה חברתית ולא רק בשם האסטתיקה ולהזכיר שלפעמים אסטתיקה היא עניין של הרגל (לפעמים, נגיד, לא כשמדברים על פאנק).

    אפשר, אבל אנחנו לא נעשה את זה 🙂

כתיבת תגובה

