שיר לשלום-לכאורה

האזנה ל"שבת עברית" ברדיו (בעיקר בשישי לפנות ערב), היא מתחביבי המפוקפקים ביותר. לשותף יש שמות לא סימפטיים לסטייה הארצישראלית הזו, שנשמעים בעיקר כשסף אהבת המולדת עובר את היחס הסביר של לאומיות/מטר רבוע.

כמו שירי ערש המתגלים כשטופי דם ועמודי תליה מתחת למוסיקה הענוגה שלהם, ושירי דיכאון שמחים, שירי שלום ישראליים נוטים לכלול לפחות שתי שכבות, שאינן בהכרח סותרות אינהרנטית, אבל השילוב ביניהן לכל הפחות תמוה (אפילו אם מתעלמים מהחלק שבו להקה צבאית שרה שירי שלום).

נבחר כמה דוגמאות סימפטיות.

יונה עם עלה של זית, למשל. מה סמלי יותר. מתחיל ככה:

"יש לי תמונה בבית
של יונה עם עלה של זית
מעליה גלגל החמה,
לרגליה פגעי מלחמה
היונה של השלום,
על חורבותיה של אומה אחרת
תמונה מושלמת,
חלומות בתוך מסגרת

יונה עם עלה של זית
צאי מן התמונה,
השיבי את האמונה
שהשלום יבוא בעקבותייך […]"

נראה אופטימי, לא? חלומות, יונים, אמונה שהשלום יבוא בקרוב, הרמוניות מיושנות – יופי.

רגע. יש המשך:

"יש לי תמונה בבית
של יונה עם עלה של זית
מזכירה לי השכם וערב
שבחוץ על הברוש יש עורב
היונה של השלום
לאף מקום איננה ממהרת
יונה תיירת לעולם אינה נשארת. "

תשומת לב – סמל השלום מזכיר לי שבכל דור ודור עומדים עלינו עורבים לכלותנו. הנה, עורב אחד אורב פה, ממש בחוץ. אז זהירות עם היונים, והחלומות, וה אוטוטו-שלום. אני, אני מזמן הייתי מזמינה יונה עם עלה של זית. באמת, בשמחה, רק שפה בחוץ על הברוש יש עורב. זו לא אני, זה הוא. אפשר להציע מבחן דמוי רורשאך, שמבוסס על תמונת יונה עם עלה של זית. אם את רואה שם עורב שרוצה להרוג אותך, יש לנו כמה אבחנות מרתקות בשבילך. הבעיה היא לא שאנשים רואים עורבים, אלא שהם רואים עורבים בכל מקום, גם כשהם מסתכלים על יונים. לא קיבעון בריא.

היונה של השלום לשום מקום איננה ממהרת. ודאי שרוצים שלום, אבל לא כל זמן שיש עורב בחוץ. תנועת שלום-אחר-כך.

נעזוב יונים. יונים זה סמלי. משהו קונקרטי יותר. אדמה, למשל.

"את עיניך שא מזרחה
ומולך שוקטת נחה
ארץ הבקעה על שתי גדותיה."

נו, ילדים, מי יכול לספר לי מה המצב הפוליטי המצוי כרגע בשתי גדותיה של ארץ הבקעה, ואיך הוא משתלב עם המוסיקה הרגועה והפסטורלית? יש המשך:

"את עיניך שא מזרחה
ותראה איך היא צומחת
ועולה מתוך אלפי אלפי שנותיה.

שתי גדות לירדן
זו פורחת זו גם כן
ושכן אל מול שכן
יבולו נושא

ואדם אל מול אדם
ואולי גם פה גם שם
על האפר והדם
ירק יכסה."

ככה. כמו שדות פרגים שמכסים שדות דמים, על האפר והדם נגדל ירקות. קודם כל, נחמד שיש הפנמה שיש משהו מתחת לירקות, ואל הכל ירוק ונחמד מתחת לפני השטח. ועוד אחרי הציטוט הבית"ריסטי והאגרוף שבדרך כלל אוחז משהו שאינו שיבולים וירקות.

ה"שכן אל מול שכן" שייך, במקרה הטוב, לקבוצה הכוללת את מתנחלים שחיים בדו קיום והרמוניה בסילואן. יש שכן ויש שכן, ועל הפריחה והיבול בצדדים השונים אפשר לפחות להתווכח.

דוגמא אחרונה. הכי מוצלחת.

"הללויה", מוכר? לא גלי עטרי (ולא לאונרד כהן), שוב להקת-פיקוד-שהי. ולמה מתפללת להקתנו רודפת השלום?

"אם ברובים כבר לא היה צורך
היינו שרים אז הללויה
עם בוא השלום הייתם רואים
איך כל הצבא שר הללויה."

מתחיל נחמד האמת. שלום, בלי רובים, שהצבא ישיר הללויה ולא קריאות קרב – נהדר. הכרתי כמה אנשים שנכנסו לכלא בשביל רעיונות מהסוג הזה, ונחמד שהם מחלחלים ללב התרבות הישראלית. אבל יש טקסטים שרואים עליהם שבפינה שלהם יש עורב.

"אם הצפון יהיה למרכז
נשיר בדמשק הללויה"

ו-הנה, יצא הרובה מהשק. שלום זה נחמד, אבל אם אפשר קודם לכבוש את סוריה, ואז להשאיר אותה אצלנו במסגרת השלום, בכלל טוב. ואם לא – אז שנישאר עם שארם א-שייך בלי שלום. למה אנחנו צריכים את דמשק? מה יש לנו לעשות שם (מלבד, כמובן, לשיר הללויה)? עם ביירות לא הסתדרנו, אז דמשק?

פאקס רומאנה, הללויה.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה אוטרפה, האישי הוא הפוליטי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על שיר לשלום-לכאורה

  1. גיא הגיב:

    ממש מסכים… גם אני שמעתי את דיסק הלהקות הצבאיות והתאכזבתי ששמתי לב למשפט

    "אם הצפון יהיה למרכז
    נשיר בדמשק הללויה"

  2. אבירם הגיב:

    פשוט חוסר הבנה של השיר את עינייך שא מזרחה שמדבר על הקשר בין החיים בבקעת הירדן הישראלית לבקעת הירדן הירדנית(ללא קשר לפלסטיניים) והוא שיר שמאל מובהק ויפה. הירדן הוא כמו ראי(כלומר יהיה פה טוב אם ורק אם להם יהיה שם טוב) היא אמירה חזקה ונוקבת.

    בקעת הירדן(ללא קשר לשטחים, גם באזור בית שאן והערבה) הייתה אזור אלים ומסוכן, ודיאלוג וקידום כלכלי דו צדדי הצליח להפוך את החיים לתושבי ירדן ותושבי ישראל להרבה יותר שקטים.

    הסכסוך הישראלי/פלסטינאי לא קשור לשיר ואין צורך לדחוף אותו בכוח

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s