הפנים היפות של היהדות

חבר טוב, אדם טוב ודתי לשעבר מנהל איתי ויכוח מתמשך על יהדות ומוסר ועל אפשרות קיומה של יהדות אחרת, שלא נראית כמו תורת מלך ומכתב הרבנים. חלק ממה שהוא אומר אני לא מבינה, עם חלקים אחרים אני לא מסכימה, ולרוב אני בעיקר חושבת שהוא קורא לתוך המציאות את האופן בו היה רוצה שהיא תיראה.

לא אכפת לי במיוחד איך אנשים קוראים לאוסף האמונות שלהם, אילו פנים רבות הם מוצאים בתורה ואילו שיחות הם מנהלים עם אלוהים. אבל דת ממוסדת היא סיפור אחר. ופעם בכמה זמן מפלצת הספגטי המעופפת מרימה את ראשה המכוער ומזכירה למה העסק רקוב מהיסוד.

רבניות כתבו מכתב גזעני, שוביניסטי ומלא שנאה.

אישית, האסוציאציה הראשונית שלי למכתב הזה היא שיר בית"ר. הפנייה לפועלת הפשוטה במכולת, התזכורת שהיא בת מלך ושייכת לעם סגולה מנוסחת לפי הספר [חשבתי שאצליח למצוא אצל סילונה הוכחה שהניסוח "לפי הספר", אבל לא מצאתי כזו. אבל התזכורת שגם לפרולטריון בן העם הנבחר יש מישהו נחות ממנו לא הומצאה אתמול, ולא על ידי הרבניות].

על ההתבטאויות האלו, הגישה הפטרונית והחשוכה לנשים אפשר לדבר באריכות – על ההפיכה שלנו לכלים שכל מטרתם החלת הדם, הכבוד והמורשת היהודית. על דעתנו הקלה שתגרום לנו לנטוש את חלקנו בעם הסגולה ודמנו הכחול כי הקולגה בסופר מדבר אלינו יפה. על הרעיון שאנחנו לא נשים עצמאיות ששייכות לעצמנו, אלא רכוש השבט שמוטב לו לזכור את מקומו.

אפשר גם להשוות את הדמיון המדהים בין תרחיש האימים המתואר כאן: "מהרגע שתגיעי לכפר, החיים שלך לא יחזרו להיות כפי שהיו, ואת תשומת הלב שכל כך ביקשת לעצמך יחליפו קללות, מכות והשפלות. גם אם תרצי לצאת מאותו כפר זה יהיה כבר הרבה יותר קשה. הם לא יתנו לך, הם ירדפו אותך. הם לא יניחו לך לחזור." ובין דיני האישות היהודיים שיכולים ללמד כל כפר שהוא פרק בהלכות "כך תרדוף בחורה ולא תניח לה לצאת". סתם, למקרה שהדאגה הכנה ומחממת הלב לשלומנו השכיחה לרגע עם מי יש לנו עסק וכמה באמת אמא יהדות מגינה עלינו מגברים רעים.

אבל בואו נעזוב את הצד המכוער ונדבר על הפנים היפות שהבטחתי בכותרת.

התנועה הרפורמית היא המאמי החמודה והפרוותית של מי שעדיין מתעקש לחפש יהדות מחמד ולא מסתפק באורי אורבך.
רבות רפורמיות כתבו מכתב תגובה.

לפי ויינט (את המקור אני לא מוצאת), המכתב נפתח בהתנגדות רבות התנועה לנישואין בין דתיים [ראוי לציין שעמדה דומה מופיעה באתר התנועה – נישואי תערובת מוגדרים כ"לא יהודיים", אבל עוד לפני כן נקבע שהתנועה שוללת אותם באופן מוחלט].

ברור לי שלדת בדלנית יש סיבות טובות מאוד להתנגד לנישואים עם אנשים שעלולים לזהם את מאגר הגנים ולהרחיק בנות ישראל כשרות מתורה ומצוות. אבל האמת היא שלא אכפת לי. נישואים בין דתיים (ובין גזעיים, וכלמיני גרסאות אחרות שהיו מרגיזות את טוביה החולב) מבוססים על בחירה חופשית לחלוטין של אנשים בוגרים. יש מצוות, ומסורת, ובעיות דמוגרפיות, ומגוון הנמקות אחרות שאינן מבוססות דווקא על שנאה כדי להתנגד לנישואים בין יהודיה וגוי (או יהודי וגויה, אבל לבחורות אנחנו הרי דואגות יותר). אבל ההבדל שמציירות הרבות הרפורמיות בנקודה הזו כמותי ולא איכותי. קשרים חברתיים ומקצועיים שאינם מאיימים על הזהות היהודית לא מובילים בהכרח לזוגות מעורבים, ולכן לא מפחידים אותן.

גלותיות, לעומת זאת, כן מפחידה אותן. הרבות מייחסות למכתב הרבניות חטא שב"חיזוק תחושת הגלותיות ביצירת שיח של הפחדה וקריאה להסתגרות" [הדגשה שלי]. הרי אי אפשר לזרוק ככה עשורים של היהודי החדש (החלוצי, הגברי, המאצ'ו) בגלל סופרמרקט בפסגת זאב.

יש גבול למידת הגמישות שאפשר לצפות לה מתורת מוסר בדלנית וקנאית מימי הכנענים. יהדות מתחדשת היא עדיין יהדות. את לא יכולה להביא הבייתה כל עבדאללה שפגשת בעבודה. באופן מוחלט.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה האישי הוא הפוליטי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

4 תגובות על הפנים היפות של היהדות

  1. שחר לנגבהיים הגיב:

    זה נחמד, הדרך בה כתבת על דת ממוסדת ואז דיברת על הרפורמים – לא כל כותב טורח להראות לציבור קוראיו שאין לו מושג מה פירוש המילים שהוא כותב. אני גם אוהב את הדרך בה את תוקפת אנשים על כך שהם, בעצם, לא ליבראליים – שזו הפתעה, בהתחשב בעובדה שהמכתב מוגדר כ"מכתב הרבניות"! חבל, ציפינו שהן יהיו כל כך כמונו.

    אגב, אני בטוח שמתישהו מישהו שאינו בלוגר צבוע יבוא ויספור את כמות שמות התואר שהבלוגוספירה מעמיסה על החרדים\דתיים\ימנים\מי שלא בבלוגוספירה לעומת הכמות המקבילה במיני מכתבי רבנים\פאשקעווילים\עיתוני שבת וכו', ויראה שציבור אחד מקדיש משמעותית יותר מזמנו לשנאת הציבורים האחרים.

    • גרייף הגיב:

      אם אני מבין נכון את הפסקה האחרונה של, אתה מאמין שכמות השנאה בקרב הבלוגרים השמאלנים באינטרנט גדולה מכמות השנאה בקרב הציבור הדתי אלינו? לא יודע מה להגיד לך, לא קראתי אפילו פעם אחת בעיתון על בלוגר שמאלני שדקר דתי שהלך ברחוב רק בגלל שהוא דתי…

      אל תבלבל ותחשוב שאני מגן על הפוסט (הדורש עריכה כדי שאבין מה בעצם הטענה שהוא מנסה להעביר), אבל יש משהו מרגיז בהסתגרות שעולה מהפסקה השניה שלך. ישנה תנועה החוצה, של הרחבת תחומי החיים שבהם הדת משפיעה והעמקת האופן שבו היא משפיעה; זה מגיע בהרבה תחומים: בתי הדין הרבניים מנסים להרחיב את השפעתם על דיני משפחה ולדון בדברים שאסור להם לפי חוק; נושא הקווים המופרדים, ההפגנות נגד פתיחת חניון בשבת ונגד מפעל אינטל בירושלים, בית החולים באשקלון… שים לב, אני לא אומר "יש קבוצה של מיליון אנשים, הם כולם קנאים, והם כולם חושבים אותו הדבר", אני אומר, "שים לב לצייטגייסט" – משהו משתנה ביחסים שבין שומרי המצוות לאלו שאינם שומרים, ובתוך שומרי המצוות יש תנועה בכמה כיוונים, ברמות משתנות של קיצוניות ואלימות, לכפות יותר שמירת מצוות על הציבור היהודי.

      אל מול התנועה הזו, גורביץ קרא להציב מסך ברזל, ואני מסכים איתו. צריך להציב גבול מוחלט וברור, להגדיר תחומים שאליהם שמירת המצוות אסור לה לחדור, ולדחוף בחזרה. באלימות מילולית אם צריך. אז אולי האלימות המילולית הזו, שמעליך, היא לא משכנעת, אבל אני לא חושב שהיא מצביעה על יותר שנאה. אם כבר, על יותר חשש.

      • עדו הגיב:

        גם אני חושב שצריך לערוך קצת את הבלוג אבל זה מה שהבנתי ממנו, רפורמי ככל שתהיה ברגע שאתה דתי אתה חשוך, לא יעזור כלום.

    • עדו הגיב:

      הנה לך קישור לאתרו של שחר אילן שמתוקף מקצועו קורא עיתונים חרדיים כל הזמן:
      http://cafe.themarker.com/post/1956843/

      אם אתה מתעצל הנה כמה פנינים מהמאמר:
      מבני אדם
      "החילונים מודדים כל נושא מרומם בקנה מידה פחות ומזולזל, המשקף את חייהם הסתמיים חסרי המשמעות… המבט הכללי בנושא החיכוך הדתי חילוני… הוא נקלה ומבזה ומתוך כך גם מבוזה.. לא נרחיק לכת להכללות מיותרות. רק נאמר שכל כולו של אורח חיים זה (החילוני. ש"א) והחינוך הננקט בקרבו נועד להתרחק כמה שאפשר מהמושג "בן אדם". (מ. שוטלנד, יתד נאמן)
      "תדיר מקוננת בנו הרגשת צער ודאבון לב על המעטפת הפוגענית הכללית המקיפה את דברי ההתקלסות בציבור בני התורה" (מ. שוטלנד, יתד נאמן)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s