אם תרצו תנועה פוליטית (אז יש)

אז לבנק לאומי יש שוב את הקמפיין הציני של "זורקים קצת כסף לעמותות, מקבלים אחלה יחסי ציבור בעלות לא גבוהה, ויוצאים יותר צדיקים מרוטשילד". אני לא מתה על הרעיון (אפילו שיש בו כמה עמותות חמודות שעושות עבודה חשובה), אבל כשלעצמו הוא לא גרוע יותר מהתרמות אחרות שמתבססות על צדקה במקום שבו דרושה מחויבות. ארגוני חברה אזרחית זה דבר נפלא, חשוב ונחוץ, אבל יש שאלות שאמורות להיות מטופלות על ידי הממשלה, לא על ידי עמותות ונדבנים, מלאי רצון טוב ככל שיהיו, על בסיס "ואם ביום שלישי לא בא לי". למעט מקרים מיוחדים, עמותה שעוסקת בדבר חשוב משמעה שהמדינה מפשלת ולא ממלאת תפקידה. בעיה אחרת היא שהצבעה על "מי הכי חמוד" מתאימה (אולי) לבחירת מלכת הכיתה, אבל היא לא דרך לקבוע סדרי עדיפויות למאבקים חברתיים. באופן לא מפתיע, חיות פרוותיות (בעיקר כאלו שאי אפשר לאכול) וילדים חולים לוקחים חלק ניכר מהקולות[1]. גם שמות שכוללים מילים כמו "אהבה", "שמחה" או "קרמבו" זוכים להצלחה לא רעה.

כל זה אולי עצוב מאוד (חוץ מהקרמבו[2]), אבל זה לא מחדש שומדבר ובשביל זה לא צריך לבלבל לכן את המוח.

תקנון התחרות מפרט כמה תנאים להשתתפות עמותות, ביניהם שהעמותה אינה מעודדת אפליה, גזענות, או ערכים אשר נוגדים את ערכי הדמוקרטיה (מטרות שלא יכולות להיות לעמותה שפועלת בהתאם לחוק בכל מקרה, אבל בסדר); וכן שהעמותה אינה פועלת למטרה פוליטית.

הרעיון של הפרדת סוגיות "פוליטיות" מאחריות חברתית, מדיניות כלכלית, יחס לאוכלוסיות מוחלשות וציונות (!) נראה לי שגוי ומופרך כשלעצמו. העיוורון למשמעות הפוליטית של דברים שלומדים בגן ילדים  מטריד, וזו הצגה שגויה ומזיקה שצריך לחשוף. אבל אפילו זו לא הבעיה המרכזית שלי כרגע.

אחרי כל ההקדמה הזו, הם נתנו ל"אם תרצו" להשתתף.
שמעתי טענות שכל הפרויקט הזה גורם לפעילות העמותות יותר נזק מתועלת, ושיש סוגים מסוימים של נדבנות שאי אפשר לצפות מהם לשומדבר טוב, או שלערוך אירוויזיון בין עמותות זה מרושע. בסדר, אני מוכנה לקבל חלק גדול מזה. הרעיון ש"אם תרצו" מצליחה איכשהו למתג את עצמה כתנועה א-פוליטית הוא הרבה יותר מסוכן. [גילוי נאות – הייתה לי מעורבות מסוימת, די שולית, בהליך משפטי בעקבות התביעה שהגישה אם תרצו נגד קבוצת הפייסבוק "אם תרצו תנועה פאשיסטית (אז יש)". אבל לא סבלתי אותם גם קודם.]

ל"אם תרצו" יש אג'נדה ברורה ביחס להמשך השהות הישראלית בשטחים, לחקיקה, למדיניות פנים וחוץ, זכויות אדם, יחס בין שלטון וחברה אזרחית, תפקיד התקשורת, זהות ישראלית, הסכסוך הישראלי פלסטיני, תפקיד האקדמיה, מקומו של חופש ביטוי ובלי ספק עוד כמה סוגיות חשובות. זו תנועה פוליטית. ככה נשמעת תנועה פוליטית, בדברים האלו עוסקות תנועות פוליטיות. מפלגות מבססות מערכת בחירות על פחות מזה. אם זה הולך כמו ברווז ונשמע כמו ברווז, זה כנראה ברווז.

העובדה היא ש"אם תרצו" הצליחה איכשהו להשתחל לפרויקט שחוסר העמידה שלה בקריטריונים המוצבים בו זועק לשמיים, ושזה בדיוק סוג ההצלחות עליהן היא נבנית. היא חלק מיצירה (וניצול) של שיח שמתבסס על מערכת מוזרה לפיה אנטי-ציונות פוליטית, אבל ציונות היא מחוץ לפוליטיקה, או שלסירוב לשרת בצבא יש משמעות פוליטית, אבל לשירות לא. כי "פוליטי" זה כתם, זו אסוציאציה של לכלוך ומשחקים אופורטוניסטיים ואינטרסים אישיים ושקרים והשמצות; כי פוליטיקה היא מקום שבו יש חילוקי דעות מובנים ובשני הצדדים יש עמדות שניתן להצדיק, על בסיס השקפת עולם כלשהי. הציונות היא לא פוליטית, ולכן מי שחולק על ציונות נוסח אם תרצו הוא לא יריב פוליטי (קיצוני ומזיק ככל שיהיה), אלא בוגד מטורף שנתמך על ידי מדינות אויב (וכל מי שתומך בבוגדים מטורפים הוא בהגדרה מדינת אויב. מ.ש.ל.).

ההתייחסות הזו לאויב מזכירה לי יחס לסקס בין גברים[3] אצל פוסקים יהודיים. גינויים לא חסרים. מעשה מתועב, מגונה, פסול, כל הרע שבעולם. לא נחמד, לא פלורליסטי, לא מודרני, אבל יש צד שני. יש לו סיבות. אבל יש פוסקים שהולכים יותר רחוק. ה"אגרות משה" רואה באקט ההומוסקסואלי מעשה שאין בו אפילו תאווה, והמבצע אותו הוא "מומר להכעיס". האויבים של "אם תרצו" הם לא יריב פוליטי. אין להם תאווה, אין להם אידאולוגיה (שגויה וקלוקלת ככל שתהיה), הם מומרים להכעיס. הם בוגדים בשביל לבגוד, הורסים בשביל להרוס, תומכים בטרור כי אפשר. וכאן לב הבעיה עם "אם תרצו" (אוקיי, גם השיטות שלהם, המנהיגים שלהם, ומבני הטיעון שלהם לא הופכים אותם לבחירה הטבעית לימני המחמד הבא). הם לא מנהלים מאבק מול יריב פוליטי, הם מנהלים מאבק מול סאדיסט מטורף.
ובמאבק הזה, הם חייבים להצטייר כלא פוליטיים. הניסיון להתווכח על הנכבה והנראטיב הפלסטיני היה מקרה נדיר שלא מייצג את הגישה הכללית.
ההצלחה להשתחל לפרויקט "לא פוליטי" מסוכנת לא בגלל שהיא מגייסת ל"אם תרצו" כסף (יש להם מספיק, וכבר שמענו על המקורות שלו), לא בגלל שהיא עוזרת להם לגייס תומכים ולא בגלל שהיא מסדרת לסרטונים שלהם חשיפה. היא מסוכנת כי הסכמה ש"אם תרצו" הם לא ארגון פוליטי, היא הסכמה שמי שיוצא נגדם, ומי שהם יוצאים נגדו, הוא לא יריב לגיטימי בויכוח פוליטי, אלא מטורף הרסני וחסר היגיון. הסכמה ש"אם תרצו" היא ארגון לא פוליטי היא לא תמיכה בציונות, או בהתנחלויות, או בפיטורי ניב גורדון. היא אפילו לא תמיכה בעמדות של "אם תרצו". היא לא אומרת שהעמדה שמציג הצד השני לא משכנעת – היא אומרת שהיא לא קיימת.

אם תרצו לא שוללת רק את אנרכיסטים נגד גדרות, שוברים שתיקה או "בצלם". שלום עכשיו ונעמי חזן נמצאות מבחינתה באותה נקודה בדיוק. היא מנסה להשתיק מתנגדים, היא מנסה להשתיק ביקורת, היא מנסה לעורר שנאה, והיא מאוד, מאוד, פוליטית.
ולסיום, בקשה מעשית. זו הכתובת לפניות[4] ל"2 מיליון סיבות טובות". ההצגה הא-פוליטית של "אם תרצו" היא שקר, שקר מסוכן ומוגזם. אפילו בשביל פרויקט לאומי. כתבו, הסבירו, בקשו מהם לתקן.

.

[1] אני רוצה להכניס כאן הערה מרושעת, אבל יש דברים שבת של קלינאית תקשורת לא צוחקת עליהם, לא משנה כמה היא צינית וחסרת לב.

[2] טוב, קרמבו כולל ביצים, שזה קצת עצוב ולא מאוד חמוד. אולי צריך להוסיף עמותה "כנפיים של ממתק כלשהו שאינו כולל רכיבים מהחי שכרוכים בהתעללות באפרוחים כי אפרוחים זה חמוד".

[3] ההלכה לא מדברת על "הומוסקסואליות" (זה גם יהיה נורא אנכרוניסטי מצידה), אלא על אקט מיני מסוים. אנחנו נעצור כאן, לפני שאגלוש לנושא האחד ביהדות שאני באמת יודעת לדבר עליו.

[4] ותודה לקוראת י' ולקורא יחזקאל שהתמודדו עם מאותגרותי הטקסטואלית.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה האישי הוא הפוליטי, פופוליזם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

8 תגובות על אם תרצו תנועה פוליטית (אז יש)

  1. ד"פ הגיב:

    לאור הביסוס של יתר הטענות במזוזה, נראה לי נכון לציין שהטענה כי נושאים בהן מטפלות העמותות צריכים להיות מטופלים על יד הממשלה, אינה בדיוק בגדר לית מאן דפליגי, ומהווה נושא חם ושנוי במחלוקת בפני עצמו.

  2. interspem הגיב:

    אני די בטוחה שהקורא הסביר (לפחות, הקורא הסביר של מה שאני כותבת) מסוגל להבין לבד מתי אני בבירור מבטאת את דעתי. או שלא ירדתי לסוף דעתך.

  3. יחזקאל הגיב:

    כדי לתקן את הקישור, צריך להוסיף בהתחלה את המילה mailto: (הנקודותיים בסוף המילה, ומיד אחריהן כתובת המייל). אחרת, אוטומטית הדפדפן מניח שזו כתובת יחסית לדף הנוכחי ולכן מוסיף את כתובת הדף הנוכחי לפניה.

  4. יאיר יונה הגיב:

    מישהו צריך באופן דחוף להמציא מילה שפירושה הוא 'דפיקת כף היד של פלוני כשהיא פרושה, על מצחו של אותו פלוני, ובביצוע אותו פלוני, תוך השמעת הצליל 'dao', כדי לבטא ייאוש מתמשך הנגרם מקריאת פוסטים שמחדירים עוד ועוד לתודעה שאנחנו חיים בין קופים, עם משטר של נבלות'.

    ואז הייתי יכול פשוט לכתוב את המילה הזו.

  5. Hiroshi Saito הגיב:

    Alfred Jodocus Kwak
    52 Folgen
    Steven Spielberg
    Ente = ברוז

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s