קשת של צביעות

"Noble dragons don't have friends. The nearest they can get to the idea is an enemy who is still alive.1"

אחת מהעבודות הזמניות שלי הייתה כעוזרת מחקר להיסטוריון שתחום ההתמחות שלו היה הכנסייה הקתולית (מה שיכול להסביר את זה, כנראה). נדמה לי שהדבר הכי מעניין שלמדתי בתקופה הזו (מלבד כלמיני תהליכי מודרניזציה ופתיחות שעוברים על הכנסייה) נבע מההזדמנות לראות מבחוץ את היחסים המורכבים בין חוקר ומושא מחקר קרוב לליבו ושיש לו כלפיו רגשות שליליים חזקים.
אז כל פעם שאני שומעת על משהו חדש ש"אם תרצו" עשתה, אני נזכרת בתובנה הזו – משהו בתנועה הלאומנית והבלתי נסבלת הזו מרתק אותי הרבה מעבר למה שהדמגוגיה הפשטנית ומלאת השנאה שלהם מצדיקה. לו הייתי צריכה לבחור לעצמי אויב מחמד, כנראה שהייתי הולכת עליהם. אולי אפילו הייתי מגישה מועמדות לתפקיד הסיקורהעוין הביתי, אם הם היו מוכנים להחזיק כזה.

אז כשרונן שובל כתב להארץ (במסגרת “שבוע האפרטהייד הערבי” של אםתרצו; ואם עוד לא קראתן מה שכתב להם רן כהן מרל”א בעניין, מומלץ מאוד) על השוביניזם, הפרות זכויות האדם והיחס הפוגעני להומוסקסואלים ולסביות2, הייתי חייבת לבדוק את העניין.

שלחתי לו מכתב, ושאלתי האם כחלק מהצעד האמיץ של תמיכה בזכויות הומוסקסואלים ולסביות ואני בהחלט חושבת שזה צעד אמיץ כשאתה תנועת ימין שממומנת ונתמכת ע”י גורמים סופרשמרניים – אם תרצו מתכוונת להצטרף כתנועה למצעד הגאווה בירושלים. שאלתי על המצעד בירושלים כי הוא אירוע הרבה יותר סולידי, הרבה יותר פוליטי, וגם – כי הוא באמת דורש הכרעה ערכית. בשונה מהמצעד בתלביב, שהבעיות העיקריות שהוא מעורר הן בתחום הקלאסה, הסטנדרטים והמסחריות הבוטה, המצעד בירושלים מחדד את הבעיות האמתיות סביב התייחסות ללהט"ב והקושי לאזן בינן ובין תפיסות חברתיות שונות. במילים אחרות – השתתפות רשמית במצעד בירושלים היא אמירה פוליטית והצהרה על סדר עדיפויות ערכי. יותר קשה מpinkwash3, אבל חשוב.

שתי הבהרות בנקודה זו:

האחת מר שובל אישר לי, בתשובה לשאלה מפורשת בכתב, להפיץ את מה שנאמר בהתכתבות, מתוך חשיבות הדיון בנושא4.

השנייה – הייתי מעורבת, באופן די מצומצם, בסיוע להגנה מפני תביעת הדיבה נגד “אם תרצו תנועה פאשיסטית”. אני גאה מאוד על ההזדמנות שהייתה לי לעזור, ולו באופן שולי, במקרה הזה, והאנטי שלי ל”אם תרצו" היה קיים בלי קשר קודם, אבל שלא יגידו שלא אמרתי.

המכתב (הראשון) של רונן שובל [הקווים התחתונים במקור, ההדגשות שלי]:

"אם תרצו" מאמינה שאין שום קשר בין נטיות מיניות לציונות. לכן אם תרצו פתוחה לכל שת"פ עם הקהילה הלהט"ב.

בעבר פנו אלינו לא אחת חברי הקהילה ושאלו אם יש להם מקום ב"אם תרצו", והתשובה שלנו היתה תמיד זהה – לא מעניין אותנו, וזה לא עסק שלנו, מה אתם עושים במיטה. הדבר היחיד שחשוב לתנועת "אם תרצו" הוא הציונות. כל מי שרואה את עצמו ציוני מוזמן לקחת חלק בתנועה.

השנה פנינו מספר פעמים בבקשה לשת"פ עם הבתים הפתוחים בת"א ובירושלים. רצינו להציע הרצאות בנושא ציונות וזכויות אדם. קיבלנו תשובות מתחמקות. בינתיים למרות מאמצעים חוזרים ונשנים, לא קיבלנו תשובות חיוביות.

נשמח מאוד לעזרתך בנושא.

לגבי מצעד הגאווה, לפני כשנתיים (או שלוש) לקחנו חלק במצעד בת"א. נשמח מאוד לעשות זאת שוב בעתיד.

לגבי המצעד בירושלים, אנחנו מתנגדים לו, ממש כשם שאנו מתנגדים למצעד של ברוך מרזל באום אל פאחם. זה מצעד שמעורר שנאה לא אהבה. הוא קנטרני ולא פרודוקטיבי. הוא מרחיק את הפתרון, ולא מקרב אותו. לא משום שהוא איננו מוצדק מבחינה עקרונית. (שני המצעדים מוצדקים) אלא משום שהדרך הטובה ביותר לקדם שינוי לענ"ד בנושא היא ברגישות ועדינות, ולא בפעולה כוחנית.

כמו שאמרתי, נשמח לשתף פעולה,
כל טוב
,
רונן
שובל
יו
"ר אם תרצו

כתבתי למר שובל שוב, ושאלתי (בכנות) מדוע לדעתו המצעד בירושלים מעורר שנאה וקנטרני. הסברתי את החשיבות והרלוונטיות המיוחדת שלו מבחינתי כחלק מהקהילה הגאה.

התשובה שלו כללה מספר חלקים (אני לא מביאה אותה במלואה כי ההתחלה פחות רלוונטית. שוב, ההדגשות שלי).

"בחיים, יש אוסף של ערכים שמתנגשים תדיר זה בזה. כאשר אדם מבקש להעלות ערך אחד מעל כל הערכים הוא הופך לפונדמנטליסט. (כשם שיש אסלם פונדמנטליסטי יש ליברלים פונדמנטליסטים או רודפי שלום פונדמנטליסטים)

לענ"ד יש עוד ערכים חוץ מהגאווה של הקהילה. שמירה על המרקם החברתי בין חרדים לחילונים הוא אחד מהם. את הגאווה באדם באשר הוא אדם, אשר להפגין גם במקומות שלא יוצרים קרע מיותר בעם המסוכסך שלנו."

אז מה היה לנו כאן?

ראשית, מסתבר ש"אם תרצו" מאמינה שהדרך הטובה ביותר היא לקדם שינוי היא "ברגישות ועדינות, ולא בפעולה כוחנית". אני מבקשת להפסיק עם הצחקוקים האלו ולעדכן את נעמי חזן, רועי ילין ואוניברסיטת בן גוריון (רשימה חלקית מאוד). מעניין שאת השינויים ששוליים לעמדת "אם תרצו" צריך לקדם בדרכי נועם, אבל כשצריך לטפל בדברים החשובים באמת הגישה הרכה והסבלנית נעלמת.

שנית, יו"ר "אם תרצו" ש"הדבר היחיד שחשוב לה הוא הציונות" מסביר ש"אדם המבקש להעלות ערך אחד מעל כל הערכים הוא פונדמנטליסט". זה הוא אמר.

אלו נקודות חשובות, אבל הן לא קשורות ישירות לזכויות של גייז במדינות ערב. אני בהחלט מאמינה שהתמיכה של ארגון ימין שמרני ורועש (ו"אם תרצו" היא קודם כל ארגון שמרני ורועש. זה הופך אותה להרבה יותר מעניינת) במצעדי גאווה ובכלל בזכויות להט"ב היא מצוינת, ולכל הפחות – מקדמת קבלה וסובלנות כלפי מגוון של נטיות מיניות. והיא באמת לא חייבת להיות מלווה בתמיכה בזכויות פלסטינים (או מבקשי מקלט, או סרבני מצפון, או בעלי חיים). אבל היא כן צריכה להיות כנה ואמיתית.

המאבק הלהט"בי אולי לא עומד בראש סדר העדיפויות שלי (אולי הן צודקות ואני ביסקסואלית5 מודחקת, אכולת דיכוי מופנם ושנאה עצמית), אבל יש לו כמה מטרות ראויות וחשובות בהחלט, ויש לי סימפטיה אליו. וכשאנשים נתלים בו כי זה ייצוגי ונוח, משתמשים בו כמענה להטיח במישהו אחר, ומתנערים ממנו ברגע שהוא נהיה חשוב, הצביעות הזו מרגיזה אותי.

המכתב השני מצייר גבול ברור. גאווה – כן; יצירת קרע – לא. "אם תרצו" תומכת בזכויות של הומואים ולסביות במצרים, באיראן ובתלביב – אבל לא בירושלים. עד כאן.כאן יש אנשים שעלולים להיפגע, ויש דברים חשובים באמת שעלולים להינזק מזה.

וכאן בדיוק עובר המבחן בין מי שאכפת לו מזכויות אדם ומי שמשתמש בהן ככלי ניגוח. זכויות אדם וההגנה עליהן מעוררות מחלוקות פוליטיות. הן מעוררות קרעים (חוץ מביחס לאתיופים, שאיכשהו כולם מסכימים שלא מתייחסים אליהם טוב מספיק וצריך לתקן את זה). מי שבאמת אכפת לה מזכויות אדם, מבינה שהקרעים הם חלק הכרחי מהשינוי, ושמדובר בסוגיה פוליטית שיש לה השלכות, ואי אפשר לברוח מהן בכל פעם שמסתבר שיש מחיר שצריך לשלם. ובעיקר, שההתערבות הכי חשובה היא במקומות בהם זכויות אדם אינן מובנות מאליהן, ובסביבה שיש לי אחריות והשפעה עליה.

הפרות זכויות אדם הן לא הכפפה להטיח בפנים של מישהו שעיצבן אותך – הן הסיבה להתעצבן. הן הסיבה לביקורת, לא הקישוט שלה. זה נכון כשהקומוניסטים מחליטים לתמוך במפירי זכויות אדם כי הם ערבים, וזה נכון כשהלאומנים מחליטים לבקר אותם כי הם ערבים. אין לי אלא להפנות אתכן שוב לתשובה של רן כהן בעניין (בקישור למעלה).

אי אפשר לקדם זכויות אדם דרך חיפוש הוכחות לכך שבסךהכל אנחנו בסדר, אלא דרך חיפוש הנקודות שבהן עדיין לא, והתמקדות בהן. זה מה שהופך פעילות זכויות אדם ליצורים הקטנוניים, המרירים ומשביתי השמחות שהן.

ובצירוף מקרים מדהים, זו בדיוק הסיבה לדבר על סקסיזם בשמאל הרדיקלי.
.

1Terry Pratchett (“Guards! Guards!”)
אם יצא לכן אי פעם לראות את עודד פלר ויוכי גנסין משוחחים אחרי דיון בכנסת, נדמה לי שתבינו את הדרקון האמור.

2יום אחד סטרייטים ליברלים יבינו שלהגיד "הומוסקסואלים ולסביות" מתורגם אוטומטית ל"אני לא באמת מעורב בפעילות להט"ב בשום צורה" אצל כל מי שכבר לא בטוחה איך פוליטיקלי קורקט לאיית להט"ב השבוע.

3איתי אומר שהמילה העברית היא "הוורדה", אבל זו פעם ראשונה ששמעתי מישהו משתמש בה – הכוונה לשימוש במצבה הטוב של הקהילה הגאה בישראל כמראית עין מודרנית, ליברלית ושומרת זכויות אדם, כמשקל נגד לביקורות על מצב זכויות האדם בישראל ושטחים כבושים בשליטתה.

4אני לא בטוחה אם יש הכרח מוסרי בקבלת רשות מפורשת לפרסום דברים שאישיות פוליטית מעבירה בכתב ובתוארה הרשמי לאדם זר, אבל אם אפשר, נראה לי שיותר נחמד לבדוק.

5תיקון השגיאות האוטומטי של אופן אופיס מזהה "ביסקסואלית" כשגיאה, אפרופו הדרה ונראוּת.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Glad to be gay, האישי הוא הפוליטי, פופוליזם. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

28 תגובות על קשת של צביעות

  1. עורך: טיפול שורש הגיב:

    מאמר חשוב ונפלא, למרות שאולי מר שובל עוד לא למד ממדינות אחרות, אבל ימין באירופה דוגל בזכויות קהילה הלהט"בית לפחות.

  2. נעמה הגיב:

    אני היחידה כאן שמופתעת לטובה?
    בואי נגיד שממש לא ציפיתי שארגון שמרני-ימני כמו "אם תרצו" יביע תמיכה רשמית- ולו רק כמס שפתיים- בזכויות הקהילה הגאה ("שני המצעדים מוצדקים" !!! ). מפליא.
    כי מתן צידוקים מפותלים לסירוב לתמוך במצעד בירושלים, מעיד על איזושהי רמת הבנה או הכרה בכך שבאופן עקרוני, או על פי ההגיון, הדעת נותנת שדווקא ראוי היה לתמוך בו. ואחרת למה בכלל הצורך להנפיץ נימוקים מתחסדים.
    אני יכולה לחשוב על כמה וכמה אירגוני ימין- מהסוג שוודאי מממנים את "אם תרצו"- שבכלל לא היו טורחים להעמיד פנים. או לנסות לכסות את עצמם ברמה ההצהרתית. להגיד שהמצעד בירושלים מוצדק באופן עקרוני רק ש[כאן ניתן להכניס כל קישקוש שהוא], זה מעל ומעבר למה שמוכר לי מארגונים מהסוג הזה.
    אם כבר, זה מעורר בי הרהורים אודות היבטים תרבותיים של הניאו-שמרנות בישראל לעומת ארצות הברית. שבעוד שחלק מהתפיסות של הימין-הנוצרי-שמרני בארצות הברית ממש מבוססות על הומופוביה, הרי שבישראל תופסת ההומופוביה מקום שולי יחסית בזהות השמרנית-לאומנית- אשר לא מושתתת על הומופוביה, כמו שההומופוביה היא פשוט פן נוסף באג'נדה הלא בדיוק ליברלית שלה.

    מעבר לזה, מיותר לציין שהניתוח והטיעונים שלך מדוייקים להפליא.
    אני חותמת על כל מילה-
    כולל ההתייחסות לזכויות אדם כנושא לכשעצמו, וכולל הסיבה לדבר על סקסיזם בשמאל הישראלי.

    • שי ל הגיב:

      שלום נעמה.
      לגבי ההפתעה מאם תרצו. אני לא בטוחה כל כך שיש להיות מופתעת, אם תרצו עושים ככול יכולתם למתג את עצמם כאירגון מרכז וממש לא כימין שמרני. הם הרי איימו לתבוע את ויקיפדיה שזו כתבה שהם תנועה ימנית ועושים ככל שביכולתם להצניע את זה שארז תדמור מתנחל ורונן שובל היה פעיל תא כתום.
      בעצם כדי לפעול בצורה יעילה ולנסות למתג את הדעות שלהם כמה שהאדם ההממוצע צריך להחזיק בו חלק גדול מדרך הפעולה שלהם היא ליצור כמה שיותר מרחק ולהסתיר את הדימיון בינם לבין אירגונים שמרניים ימנים אחרים. כך שאולי באמת הם בעד המצעד, אבל יש סיכוי שזה מס שפתיים בדיוק בגלל היררכית המטרות שלהם.
      לגבי מה שאמרת לגבי ניאו שמרנות בישראל לעומת ארה"ב אני בגדול מסכימה, אם כי לדעתי חלק מזה הוא הפן הדתי. בארה"ב חלק גדול מההומופביה מגיעה ממניעים שמרניים הקשורים בדת וכך גם בארץ. אם תרצו היא אומנם ימין שמרני אך לא בהכרח דתי, אולי פה טמון ההבדל.

      • נעמה הגיב:

        לא בטוחה שההבדל ברמת ההומופוביה קשור לרמת הדתיות. הימין בארץ קשור לדת לא פחות מבארה"ב.
        אם כבר, אז מדובר על סוג הדתיות.
        שבעוד שאצל הנוצרים הפונדמנטליסטים האמריקאים יש דגש על כוח פיזי, פעולות פיזיות, ציד, גבריות הכוח; הרי שביהדות המסורתית המודל הגבריות אינו ה"גבר-גבר" החזק, אלא אברף המשי הענוג. אותו נאבעך חלשלוש וגולתי אותה תיעבה כל כך הציונות.
        אז זה לא שהדתיים והחרדים בארץ אינם הומופובים, כמובן שהם הומופובים. אבל זה יותר בגדר שורה נוספת באידיאולוגיה לא סובלנית במיוחד כלפי כל מה שחורג במקצת מערכי המשפחה המקודשים. אין מה להשוות למטען הרגשי של גבריות הקאובויז האמריקאים המסוקסים, אשר מאויימים מכל סממן נשי רחמנא לצלן

        זאת לפחות התיאוריה הלא מאוד מבוססת שלי
        אשמח לשמוע הצעות נוספות

        • שי ל הגיב:

          האמת שאני מכירה כמה אתאיסטים ימנים אצלנו, אבל מעולם לא שאלתי את דעתם על הומופוביה 🙂 התחושה שלי היא שאכן יש ימין דתי רחב, אבל יש כמויות ניכרות של ימין שאינו דתי. לא בטוחה מה החלוקה בארה"ב.
          ההבדל שציינת בין תפיסת הגבריות בדת היהודית לבין התפיסה שאת מתארת בימין בארה"C מעניין, אם כי אני לא בטוחה אם הוא תקף רק לגבי חלק ספציפי של ההימין הפונדמנטליסטי או שזה מאפיין רחב יחסית.
          בקיצור יהיה קשה להמשיך את זה בלי להיגרר לסטראוטיפים, אבל יכול להיות מעניין.

        • interspem הגיב:

          נדמה לי שאני שומעת גלוזמן בתגובה שלך…

          אה, ואם לא עשיתי את זה – תזכירי לי לשלוח לך את הפרק על יהדות והומוסקסואליות מהסמינריונית המיתולוגית ההיא.

    • איריס הגיב:

      שני המצעדים – אני הבנתי שההתייחסות היא למצעד בירושלים ולמצעד של מרזל באום אל פאחם… חוץ מצחקוק קטן על התגובה האפשרית של מרזל על זה שכורכים אותו יחד עם מצעד גאווה (ועוד בירושלים!), לא התלהבתי.
      מהפוסט הספציפי ומהבלוג בכלל – מאד התהלהבתי. קבלי מנויה חדשה 🙂

      • שמי הגיב:

        המצעד של מרזל נולד כתגובה למצעד הגאווה בירושלים, שמרזל את בןגביר התנגדו לו בדרכים שונות

    • אנונימי הגיב:

      כמו איריס, גם אני הבנתי שהכוונה שהמצעד של מרזל ומצעד הגאווה בירושלים מוצדקים באותה מידה, אולי באמת כדאי שמישהו יפרסם את זה בדף של מרזל?

    • ר.בקצה הגיב:

      האם את מופתעת באותה מידה מתמיכתו הגורפת של הציבור ההומו' באויב הערבי?
      אחרי הכל,מדובר בציבור חשוך,הומופוב ומשפיל-נשים (ראי הטור האחרון באתר זה ממש)

  3. מ הגיב:

    עם כל הכיף שבלהשתמש בהגדרותיו של רונן שובל בשביל להסיק שהוא בעצמו פונדמנטליסט, אפשר לדעת מאיפה הוא הביא את השטות הזאת? מה הקשר בין ההגדרה שלו לפונדמנטליזם למשמעות של המושג? בדיקה זריזה אצל דודה ויקי מעלה את זה:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fundamentalism

    יכול להיות שהוא נדבק מיאיר לפיד?

    או שאני מפספס פה משהו?

    • גרייף הגיב:

      אתה מפספס את המטרה הדמגוגית; שובל מתבטא כמו מיטב המופיעים ברשת Fox: בסוף כל משפט הוא מכניס את ה-soundbite של אותו השבוע. אז למשל אם תשאלי "שובל מה דעתך על כניסתו של לפיד לפוליטיקה?" הוא יגיד משהו כמו "בעוד שיש לי כבוד רב ליאיר לפיד כעיתונאי וישראלי, אני חושב שחשוב לשחרר את אחיזתה של התשקורת השמאלנית על התודעה הישראלית, ולהכניס קולות חדשים וישרים לתקשורת ההמונים".
      אם אז מעין מדברת על זכויות להט"בים, שובל צריך להכניס "פעילי זכויות אדם פונדמנטליסטים", כי זה ה-soundbite, שמי שמקדם זכויות אדם עושה זאת *על חשבון* דברים אחרים.

  4. נתאי הגיב:

    כשקראתי את הרשימה המעניינת שלך נזכרתי בפוסט הזה בסיפור האמיתי והמזעזע על מסיבה של אם תרצו http://www.hahem.co.il/trueandshocking/?tag=%D7%90%D7%9D-%D7%AA%D7%A8%D7%A6%D7%95 שמאיר את כל הנושא באורח שונה מעט. לפשיזם יש כנראה קשר עמוק להומוסקסואליות מודחקת.

  5. מילו הגיב:

    נקודה אחת שלא עלתה מפורשות, למרות שהיא מתבקשת – אני לא מספיק מכיר את הקמפיין של "אם-תרצו" בנוגע לזכויות האדם בכלל וזכויות הלהט"ב בפרט במדינות ערב, אבל יש לי את כל הסיבות לשער שהוא "קנטרני ולא פרודוקטיבי. הוא מרחיק את הפתרון, ולא מקרב אותו. לא משום שהוא איננו מוצדק מבחינה עקרונית … אלא משום שהדרך הטובה ביותר לקדם שינוי בנושא היא ברגישות ועדינות, ולא בפעולה כוחנית".
    אני משער גם שהקמפיין כלל לא עוסק ב"שמירה על המרקם החברתי" בין דתיים לחילוניים בארצות ערב, ושהוא לא משפר ולו במאומה את מצבה של הקהילה הלהט"בית במדינות ערב.

  6. דרול הגיב:

    יש לך כמה כשלים קרדינאליים בהבנת הנקרא, או שמא בעיות רציניות בהסקנת מסקנות מתוך מידע, אבל זה לא הדבר החשוב.
    מה שחשוב הוא שאת לא תופסת מה זו "זכות" , בהקשר הזה של "זכויות אדם" ורונן שובל מבין יפה מאוד ולכן, הוא עונה לך כפי שהוא עונה לך ואת לעומתו , בכלל לא מבינה על מה הוא מדבר.
    אז אולי אני אסביר לך.
    מה שרונן אומר הוא ככה "במצעד הגאווה בירושלים, ההומאים לא עוזרים לעצמם , ולא עוזרים לזכויות שלהם (לא שאני מאמין שיש להם כאלו) , אלא הם יורים לעצמם , לא ברגל כי אם בסרעפת."

  7. ר.בקצה הגיב:

    לפני זמן-מה התקיים דיון בין נציגים ממפלגות שונות בקרב הציבור ההומו', וביניהם היו גם תומכי ליכוד.
    לדעתי יש אפילו קבוצה -גאה בתוך הליכוד עצמו
    http://www.likudnik.co.il/%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%A5/item/7505-%D7%94%D7%9C%D7%99%D7%9B%D7%95%D7%93-%D7%92%D7%90%D7%94-%D7%95%D7%A6%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%99-%D7%99%D7%95%D7%AA%D7%A8-%D7%9E%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%93

    השאלה המעניינת היא כמובן ההפוכה-
    מנין נובעת התמיכה האוטומטית של הציבור ההומו' באויב הערבי?
    אף אחד לא יטען ברצינות שהאויב הערבי מקבל בפתיחות רבה יותר את הציבור ההומו' –
    אחרי הכל מדובר בחברה חשוכה השונאת זרים ומשפילה נשים (ראו הטור האחרון באתר זה ממש).
    ולכן,מי שתמה על היחס ההוגן להומו' הנשקף ממכתבו של שובל, צריך לבדוק תחילה בביתו שלו מדוע הוא תומך בציבור שימסמר אותו לעמוד חשמל ברגע שרק תהיה לו הזדמנות.

    • interspem הגיב:

      אני לא כ"כ מבינה איך אתה יכול לדבר באותה נשימה על הציבור ההומוסקסואלי בליכוד ועל כך שהומואים תומכים באופן אוטומטי בערבים (טענה שאני בכנות לא מבינה מאיפה היא נובעת, אלא אם אנחנו חוזרים לזיהוי של סמולנים כהומואים-יאפים-שיינקינאים (או שהיום זה היפסטרים?), ונראה לי שאנחנו יכולים להיות קצת יותר בוגרים מזה).

      מעבר לזה, ובהנחה שאתה מחפש תשובה רצינית – אנשים שעוסקים הרבה במאבקים של קבוצות מיעוט וקבוצות מדוכאות לפעמים מפתחים רגישות רבה יותר לזיהוי דיכוי או פגיעה באחרים, ולכן מעורבים גם במאבקים שלא נוגעים להם עצמם. זה לא אומר שאין מקרים של תפיסה צרה יותר, אבל יש תפיסות שמאוד קשה לשלב ביניהם – מאוד קשה להיות פמיניסטית אמיתית וגם הומופובית, נניח.

      אישית, ובלי לדבר בשם שום ציבור מלבדי (לא גייז ולא שמאלנים ולא אוהבי ערבים ופאג-האג'ז), אני מעדיפה להסתכל על שאלות של זכויות אדם ולא על מחנות – זו לא חלוקה של "מי לטובתי" ו"מי נגדי". אני לא "תומכת בציבור הערבי" – אני מתנגדת להפרות של זכויות אדם, ובמקרה הישראלי יש הרבה הפרות זכויות אדם שנוגעות לקבוצה הזו. כשהיו קמפיינים בינלאומיים על חקיקה הומופובית בכלמיני מדינות, יצא לי להשתתף לפחות בחלק מהם, בלי לבדוק קודם מה היחס של המדינה הנ"ל לישראל.

      • ר.בקצה הגיב:

        הרושם המתקבל מהפעילות הפולוטית של ההומו' כקבוצה הוא של תמיכה ללא סייג באויב הערבי, בדיוק כמו תמיכתן של הנשים המוטרדות על ידי האויב הערבי בהפגנות שדנת בהן בטור הקודם.

        אבל,
        בהנחה המתבקשת שאת מכירה את הקבוצה הזו טוב ממני ובמידה ואת טוענת שהרושם הזה מוטעה מיסודו ,אין לי שום בעייה למשוך את הטענה הזו,להיפך- לא ברור למה אדם שאוהב את בני מינו נידון לתמוך במגזר חשוך,גזען ואלים.

  8. ר.בקצה הגיב:

    רן כהן וארגונו המתועב המתחזה למרפאת פליטים,
    לא היססו לצרף את חתימתם למכתב שנשלח לוועדת גולדסטון בשם 8 מארגוני הקרן החד"שה
    http://www.ngo-monitor.org/nif/nif_hebrew/nif3_hebrew.html

    כעת נשאלת השאלה- מהיכן שואבת עמותה המתיימרת לשמש כמרפאה לפליטים את הידע לגבש את המסקנה הבאה:
    "הוא (מבצע עופרת יצוקה) תוכנן כמבצע עונשין אשר מטרתו המרכזית לא הייתה להשיג מטרות צבאיות ממשיות, כי אם יצירת נזק מכוון כאמצעי עונשין והרתעה" ?

    האם ארגוני הקרן החד"שה עוסקים באסטרטגיה צבאית בשעות הפנאי?

    • interspem הגיב:

      א. רופאים לזכויות אדם הוא הרבה מעבר למרפאה לפליטים (והוא בטח לא ארגון מתועב). מעבר לסיוע הרב שלו לזרים, הוא גם ממלא תפקיד חשוב בדאגה לזכות של אזרחי ישראל לבריאות (ראה, למשל, כאן – http://www.phr.org.il/default.asp?PageID=9 ).
      ב. לא ברור לי מה מקור הניסיון לזהות בין חד"ש והקרן החדשה לישראל, ובהחלט שאין לי שום כוונה להיכנס לדיונים ארוכים על הקרן החדשה לישראל ודו"J גולסטון – אתה מוזמן לקרוא כאן את הניתוח הכי רציני שאני מכירה בתחום: http://news.walla.co.il/?w=%2F2689%2F2517793

  9. ר.בקצה הגיב:

    א. שירה גלזרמן מהעמותה המדוברת פירסמה מכתב פתוח לשר ליברמן בעקבות הנסיון לחסום מימון מדינתי זר לארגוני הקרן החד"שה, ויצרה בו מצג מתמם כאילו העמותה שלה היא מרפאה לפליטים שנקלעה בטעות לעין הסערה.
    גם היא,כפי שתראי בתגובות,נמנעה מלהשיב לשאלתי בתגובה הקודמת.
    http://www.haaretz.com/news/top-doctor-slams-group-s-first-aid-course-for-west-bank-protestors-1.279761

    מי שמקבל כסף ממדינה זרה כדי לעסוק בפעילות פוליטית,שלא יבלבל את המוח ולא יציג עצמו כשיה תמימה- רגליך נטועות בדומן הפוליטי,אל תלין על הריח:
    http://www.haaretz.com/news/top-doctor-slams-group-s-first-aid-course-for-west-bank-protestors-1.279761
    וכן,מדובר בארגון מתועב משום שהוא עוסק בהשמצתה של מדינת ישראל וצבאה בארץ ובחו"ל,ללא שום ביסוס לטענתו.
    ב. הקרן החד"שה וחד"ש חולקות מטרת על משותפת- שתיהן מחויבות לחורבנה של המדינה היהודית ולהקמת מדינה אש"פו-נאוריסטית על חורבותיה.
    לכן תומכת הקרן בארגונים הנלחמים בציונות,כ"עדאלה" ו"זוכרות", לכן תומכת הקרן בארגונים הרודפים את צה"ל וחייליו ובכאלה הקוראים לחרמות על ישראל (בשנת 2011 נסוגה הקרן קמעה מתמיכה בסעיף האחרון,בעקבות גילוי
    פעולותי ה ב-ngo monitor )
    http://www.ngo-monitor.org/nif/nif_hebrew/nif4_hebrew.html
    לכן תומכת הקרן החד"שה בהפיכתה של ישראל לדו לאומית, באמצעות זרועה הביצועית "שתיל": ראי מה מופיע באתר הארגון שתיל בלשונית פלסטינים אזרחי ישראל:
    ".."התכנית הפלסטינית" בשתיל פועלת לעיצוב תהליכים ומדיניות, באמצעות שילוב, חיזוק וחיבור הכוחות בחברה הפלסטינית ובחברה היהודית, השותפים לחזון המדינה השוויונית, המכירה בפלסטינים אזרחי ישראל כקבוצה לאומית, זכאית לשוויון אזרחי וקבוצתי-לאומי ."
    http://www.shatil.org.il/activity/palestinian
    שוויון קבוצתי-לאומי,כך ממש- כלומר מדינה דו לאומית לעילא ולעילא.

    אגב,לא הקרן החד"שה ולא זרועה הביצועית שתיל רשומים בישראל. מדובר בכלל בקרנות אמריקאיות

    • שי ל הגיב:

      רק למקרה שאתה לא סתם זורק תעמולה.
      לגבי סעיף א אני לא מבינה מה הבעיה, הטקסט שהפנת אליו צודק. אלו ארגונים שעושים עבודה מדהימה לטובת אנשים שלא מקבלים זכויות כמו אחרים ומנסים לשפר את מצב האנשים בישראל, זה כולל יהודים ולא יהודים כאחד.
      לגבי הקרן ארגונים שתומכים בה ועמדות נגד הכיבוש. במציאות בישראל ברגע שאתה מתעסק עם פלסטינים (אם כי ממש לא רק) אין לך דרך לא להתייחס לכיבוש הוא עובדה יום יומית. לומר שאתה נגד הכיבוש אולי פוליטי, אבל גם לא לומר מילה נגדו זה פוליטי לחלוטין, כך שאין לך דרך לא להיות פוליטי בנושא השאלה היא רק מה העמדה. הניסיון לומר שהסטטוס קוו אינו פוליטי ורק ניסיונות לשנותו הם פוליטיים הוא שקר. גם תמיכה במצב קיים היא הצהרה פוליטית כך שלקרן אין יכולת לא להיות פוליטית בכלל, כך שלשפוט אותם על זה שיש להם עמדה שיש לה השלכות פוליטיות זו התחסדות.
      בנוגע לשקיפות, בניגוד לטענות השיקריות (וזה שקר מוחלט כי המידע תמיד היה קיים וניתן היה לגשת לדוחות הכספיים דרך אתר הקרן) מעולם לא היו ניסיונות הסתרה של הקרן החדשה לישראל, למעשה היא אף נבחרה כארגון השקוף ביותר בישראל לפני מספר שנים, לפני מסע ההשמצות נגדה. הנה מספר דוגמאות:
      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3334021,00.html
      http://www.haaretz.co.il/misc/1.930518
      אתה אומר השמצה של מדינת ישראל, מבחינתי חובת ההוכחה היא עליך. אתה מוזמן להראות לי מידע שמסרה הקרן החדשה לישראל ולא היה מבוסס על עובדות. אם ישראל נוהגת באופן לא ראוי במקרים ספציפיים רצוי וראוי לבקר אותה על כך בכדי שאכן תהיה מדינה יותר מוסרית ותוכל להתגאות בכך באמת ובכנות.
      בנוסף לכך הקרן תמיד יצאה כנגד החרם כנגד ישראל. נכון שהיו אירגונים שמימנה ואכן קראו גם לחרם, אבל יש הבדל גדול בין לממן אירגון לבין להסכים לכל מטרותיו. יש סיכוי שתתרום למשהו שאתה מסכים עם 90% מפעילותו ומתנגד ל10% מכיוון שמה שאתה מסכים איתו נראה לך חשוב מספיק. תרומה לאירגון שונה מאשר תרומה למטרה ספציפית, אם כי יש סיכוי שעל התרומה חלו הגבלות כגון בכסף זה אין לשמש למטרות אלו ואלו אבל אין לי מידע על כך. אגב לאחרונה הקרן הסירה את תמיכתה מאירגונים שקוראים לחרם על ישראל (לדעתי החלטה מוטעת בגלל שמעבר לקריאה לחרם שאישית גם אני לא אוהבת אותם ארגונים עושים המון דברים חיוביים אחרים)
      ב. סעיף זה הוא פשוט שקר גס. חד"ש והקרן החדשה לישראל הם שני ארגונים שונים לחלוטין. אתה גם מבלבל בין שיוויון קבוצתי לאומי למדינה דו לאומית. שיווין כזה אומר שכל הקבוצות בלא קשר ללאום שלהן זכאות לשיוויון זכויות מלא חלק מזה היא הגדרתם העצמית כלאום ופעילויות בכיוון. אבל הגדרה עצמית כלאום לא אומרת בהכרח מדינת לאום אלא זיהוי של אותה הקבוצה ופעילויות בנושא, זה יכול להיות אירגון חגים או כל דבר שמחזק את הלאום, ממש לא בהכרח מדינה דו לאומית. להרבה מדינות בעולם יש לאומים שגרים בתוכם ומקבלים שיוויון זכויות ויש להם הגדרה לאומית מגובשת שמקבלת תמיכה מהמדינה, זאת ללא שאותן מדינות יוגדרו מדינות דו לאומיות.
      שתי"ל הוא גם אחד הדברים שתורמים לארחי ישראל, אני אישית מכירה אותם דרך הפעילות שלהם לטובת קהילת פגועי הנפש בישראל.
      הקרן החדשה ושתי"ל עושים ככל שביכולתם לשפר את החברה הישראלית, במסגרת כך סיעו לנשים, עזרו בהפחתת אלימות, סייעו לקליטת עולים, עזרו לחולים וכן גם לערבים או כל קבוצה שזקוקה לעזרתם. אירגון כזה רק משפר את ישראל והופך אותה למוסרית יותר.
      עם כל הקישורים שאתה מביא אתה מוזמן להכינס לאתר הקרן החדשה לישראל ולקראו על הפעילות שעשו פה. הדגש אגב הוא על עשו בניגוד לסתם דיבורים באוויר והפרחית סיסמאות.

      • ר.בקצה הגיב:

        ברשותך,אתייחס לתגובתך על פי סעיפים:
        א.מרפאה לטיפול בפליטים (כפי שהוצגה על ידי גלזרמן) לא אוחזת בידע הדרוש,המיומנויות והנתונים לקבוע שישראל יצאה למבצע עופרת יצוקה במטרה מכוונת לפגוע באזרחים ערבים.
        אילו ניתוחים ערכו לנתונים על מנת לקבוע את מה שקבעו? על איזה מידע מודיעיני הסתמכו? מי בעמותה ניתח את הזירה המלחמתית והאסטרטגית? כיצד כל זה קשור מלכתחילה למרפאה שעוסקת בפליטים?
        כהעמותה הזו חתמה על המכתב היה ברור שמדובר באקט פוליטי שאינו קשור למנדט שלה
        הרי את בעצמך טוענת שהם עוסקים בפעילות פוליטית,אז מה הפלא שהם סופגים אש על פעילותם,הממומנת ע"י מדינות זרות?

        ב. שקיפות- אם כבר העלית את הנושא:
        הנה מידע שריכז את תרומותיהן של מדינות זרות לארגוני הקרן החד"שה בשנים 2009-10:
        http://www.ngo-monitor.org.il/article/_246
        שימי לב שבניגוד לטענותיך לא כל סכומי התרומות של ארגוני הקרן החד"שה שקופים, ומעבר לכך- אין שום שקיפות בתהליכי קבלת ההחלטות על מימון הארגונים השונים-
        כלומר,לא ידוע מי מחליט על גובה הסכום,לאן הוא מיועד ומדוע.
        הקרן החד"שה עצמה לא רשומה בישראל,רק בארה"ב. כשמחפשים את הקרן החד"שה באתר רשם העמותות מגלים שהיא נמחקה, כך שלא ברור כיצד היא יכולה להיות הארגון השקוף ביותר בארץ אם היא כלל לא רשומה כאן.
        מה דעתך?
        אגב,השקיפות היא רק פן אחד של העניין- הפן השני והחמור יותר הוא העובדה שמדינות זרות מממנות ארגונים פוליטיים במדינה אחרת. האם ידוע לך היכן עוד מתקיים מצב כזה?

        ג. השמצות ושקרים שמפיצה הקרן החד"שה- בבקשה:
        http://www.ngo-monitor.org/nif/nif_hebrew/nif2_hebrew.html
        ביד אחת "מתנגדת" הקרן החד"שה לזיהוי ישראל עם אפרטהייד,בעוד בידה השנייה היא מחלקת כסף לארגונים המקדמים את זיהויה של ישראל עם האפרטהייד…
        http://www.ngo-monitor.org/nif/nif_hebrew/nif3_hebrew.html
        מצד אחד טוענת מנכ"ל הקרן שארגוניה לא הופיעו בפני גולדסטון, ומצד שני ארגוניה מככבים בדוח גולדסטון..
        http://www.ngo-monitor.org/nif/nif_hebrew/nif5_hebrew.html
        מצד אחד מתנגדים להעמדת חיילי צה"ל לדין בחו"ל ומצד שני תומכים בהעמדת חיילי צה"ל לדין…
        http://www.ngo-monitor.org/nif/nif_hebrew/nif4_hebrew.html
        מצד אחד מתנגדים לחרם על ישראל ומצד שני מחלקים כסף לתומכים בחרם על ישראל…

        האם את טוענת ברצינות שהקרן החד"שה נאנסת לממן את הפעילויות שלעיל?

        ד. מדינה דו לאומית מוגדרת כך,לפי ויקיפדיה:
        "…מדינה שאוכלוסייתה כוללת שני לאומים משמעותיים בגודלם להם יש נציגות במוסדות השלטון על פי חוק ובאופן יחסי לגודלם (כגון בלגיה). זאת בניגוד למדינת לאום, שאוכלוסייתה המזוהה עם לאום אחד בלבד ויש זיקה בין השלטון לבין לאום זה, או מדינה רב-לאומית בה יש שלושה לאומים או יותר (כגון שווייץ).
        במדינה דו-לאומית המדינה מתנהלת תוך נייטרליות בין הלאומים והמדינה מתייחסת אל הלאומים השונים באופן שווה…"
        http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%94_%D7%93%D7%95-%D7%9C%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%99%D7%AA

        אך בואי נשחק את המשחק שלך- תני דוגמא של מדינה שבה יש שוויון קבוצתי-לאומי והיא אינה מדינה דו-לאומית?
        זאת ועוד- בכירת הקרן החד"שה חדוה רדונוביץ חשפה את חזון הקרן בפרסומי ויקיליקס:
        http://www.amit4u.net/forumthreads/10810,372,30199.aspx
        כלומר,הקרן החד"שה מאמינה שרוב ערבי יהפוך את ישראל ליותר דמוקרטית,ומכיוון שהקרן על פי חזונה אמונה על חיזוק הדמוקרטיה הישראלית,הרי שבמשתמע היא תומכת בהצפת ישראל בערבים,שיגבירו את מידת הדמוקרטיה ..

        לסיכום,הקרן החד"שה היא תמנון פוליטי העוסק גם בפעילות אזרחית.נאמני הקרן טוענים שהפעילות האזרחית מנקה או מקזזת את הפעילות הפוליטית -לא ברור על סמך מה.
        ובאשר לטענה שהקרן הופכת את ישראל למוסרית יותר- הרשי לי להתייחס לכך בביטול.
        ארגון פוליטי שממומן ע"י מדינות זרות אינו רשאי להטיף לאחרים על מוסריות,עצם העובדה שהוא פועל במימון מדינתי זר מעידה על שהוא אינו מקבל את הכרעת הבוחר הישראלי ומתנגד לדמוקרטיה הישראלית (כמובן,אם לא מתייחסים ברצינות לטענה המופרעת על רוב ערבי שמגביר את הדמוקרטיה)..

  10. נעמה הגיב:

    על אותו המשקל:
    http://zeeviksh.wordpress.com/2012/03/21/%d7%90%d7%a4%d7%a8%d7%98%d7%94%d7%99%d7%99%d7%93-2012/
    התגובות מעניינות לא פחות מהפוסט.

להשאיר תגובה

